Doświadczenia PASCO z telefonem

Doświadczenia w formie krótkich filmików

Filmy z lekcji Kujawsko-Pomorskiej e-Szkoły

Dla rodziców

NOWOŚĆ! – Bogate materiały dydaktyczne w języku angielskim dla nauczycieli i uczniów znajdują się na stronie https://www.pasco.com/resources/home-science-tools Zapraszamy!

UWAGA! Jeśli jesteś stałym użytkownikiem czujników PASCO – możesz wykorzystać SESJĘ DZIELONĄ. Dane doświadczenia, które przeprowadzasz, udostępniasz uczniom przez Internet, bez względu na to, gdzie oni przebywają: w szkole, czy w domu.

 


Doświadczenia PASCO z telefonem

Rozważ propozycję nauczania w domu, która nie wymaga stałego dostępu do Internetu i komputera.

Poniżej kilka gotowych pomysłów na doświadczenia, które uczeń może wykonać samodzielnie, używając swojego telefonu komórkowego. Wystarczy tylko raz połączyć się z Internetem, by ściągnąć darmowe oprogramowanie PASCO do obsługi eksperymentów na telefon z systemem Android lub na iPhone’a:

https://pasco.com.pl/produkty-2/oprogramowanie/

Zaletą ćwiczeń jest miedzy innymi to, że:

  • można samodzielnie w domu wykonać pouczające doświadczenia dotyczące badania zjawisk przyrodniczych;
  • nie blokuje się komputera i dostępu do Internetu pozostałym domownikom;
  • forma pracy jest atrakcyjna dla uczniów, bo używają swoich własnych telefonów komórkowych, ale inaczej, niż zwykle;
  • metoda pracy jest bardzo cenna, gdyż wymaga wykorzystywania umiejętności TIK oraz rozwija te kompetencje, których najbardziej poszukuje współczesny rynek pracy.

Wkrótce pojawią się następne propozycje.


Informacja ogólna dla nauczycieli

  • Doświadczenia w programie SPARKvue możesz edytować. Jeśli chcesz zmienić jakiś zapis, dodać coś lub usunąć, po prostu zrób to, zapisz plik i ten prześlij swoim uczniom.
  • Obecnie możesz bezpłatnie pobrać na 6 miesięcy pogram SPARKvue na swój komputer. Będzie Ci wygodniej, niż na tablecie lub telefonie, modyfikować doświadczenia i przeglądać prace Twoich uczniów. Link do programu: https://www.pasco.com/downloads/sparkvue

Ewentualne pytanie prosimy kierować: pasco@irs.com.pl lub 606-850-155.

Życzymy zadowolenia z pracy.

Zespół PASCO.


Przykłady instrukcji dla uczniów do doświadczeń z telefonem

Stan nieważkości – Fizyka / szkoła podstawowa

Jeśli nie masz zainstalowanego programu SPARKvue, pobierz go za darmo ze strony https://pasco.com.pl/produkty-2/oprogramowanie/
Doświadczenie można pobrać ze strony https://pasco.com.pl/biblioteka-sparklab-opisy-doswiadczen/

  1. Otwórz gotowe doświadczenie „Stan nieważkości – smartfon”. Program PASCO uruchomi się sam.
  2. Twój telefon będzie w stanie nieważkości. Przygotuj miękką poduszkę, bo będziesz go zrzucać z pewnej wysokości i musisz go właściwie ochronić przed zniszczeniem.
  3. Wykonuj doświadczenie strona po stronie. Nie musisz się spieszyć, niektóre pytania będą wymagały namysłu.
  4. Jeśli chcesz, możesz wykonać ćwiczenie kilkakrotnie, by wybrać tę serię danych, która udała Ci się najlepiej.
  5. Po zakończeniu wykonywania poleceń zapisz doświadczenie pod nazwą taką, jak Twoje nazwisko, a gdy będziesz zmieć okazje, prześlij swój plik na mój adres e-mail.

Opis dla nauczyciela prześlemy bezzwłocznie na jego prośbę skierowaną na adres pasco@irs.com.pl

 

NOWOŚĆ!

Pomiary głośności dźwięków – fizyka i biologia / szkoła podstawowa i ponadpodstawowa

Jeśli nie masz zainstalowanego programu SPARKvue, pobierz go za darmo ze strony https://pasco.com.pl/produkty-2/oprogramowanie/
Doświadczenie można pobrać ze strony https://pasco.com.pl/biblioteka-sparklab-opisy-doswiadczen/

  1. Otwórz gotowe doświadczenie „Natężenie dźwięku – smartfon”. Program PASCO uruchomi się sam a doświadczenie będzie połączone z mikrofonem Twojego telefonu.
  2. Przeczytaj wstęp i instrukcję obsługi doświadczenia.
  3. Wybierz sytuacje, w których chcesz zmierzyć głośność dźwięków a następnie wpisz ich skróty do tabeli. Może to być: szelest, szept, rozmowa, krzyk, warkot autobusu przejeżdżającego za oknem, cicha muzyka, głośna muzyka itp. Niech nie zabraknie Ci kreatywności …
  4. Przejdź do strony z wykresem i rozpocznij pomiar zieloną kropką START. Ważne podpowiedzi:
    • wyniki zapamiętuj naciskając zielony znaczek V po lewej stronie, a nie czerwony kwadrat;
    • znaczek naciskaj wtedy, gdy dźwięk brzmi najgłośniej a nie, gdy się skończy;
    • aby wyniki były w pełni widoczne, użyj ikony rozciągania wykresu na ekranie, pierwszej w rozwijanym menu pod wykresem.
  5. Na ostatniej stronie widzisz porównanie tych samych wyników wyświetlanych w skali liniowej i w decybelach (skali logarytmicznej).
  6. Jeśli chcesz, możesz wykonać ćwiczenie kilkakrotnie, by wybrać tę serię danych, która udała Ci się najlepiej.
  7. Po zakończeniu wykonywania poleceń zapisz doświadczenie pod nazwą taką, jak Twoje nazwisko, a gdy będziesz zmieć okazje, prześlij ten plik na mój adres e-mail.
  8. Odpowiedz w 2-3 zdaniach na pytanie: „Dlaczego, Twoim zdaniem, wprowadzono do użytku skalę głośności dźwięku w decybelach?”. Odpowiedź prześlij mi w treści maila.

Życzę Ci dobrej i pouczającej zarazem zabawy!

 


Doświadczenia w formie krótkich filmików

Polecamy 1-2 minutowe filmiki, przedstawiające doświadczenia z różnych przedmiotów przyrodniczych. Warto wykorzystać je do przygotowania zadań dla uczniów, także w ramach zdalnego nauczania. Film może być podstawą do samodzielnej pracy uczniów, w oparciu o polecenia nauczyciela związane z jego treścią.

Maszyny proste – bloczki – Fizyka / szkoła podstawowa / Pokaz, jaki jest efekt użycia bloczka nieruchomego i ruchomego do podniesienia ciężaru.

Przykładowe polecenia dla uczniów, dotyczące filmu „Maszyny proste – bloczki”:

  1. Obejrzyj filmik i zaznacz wszystkie prawidłowe stwierdzenia (uczniowie mogą umieszczać swoje odpowiedzi np. w ankiecie Google, którą przygotuje nauczyciel):
    1. Użycie bloczka ruchomego zmienia wartości siły jakiej trzeba użyć do podniesienia ładunku.
    2. Użycie bloczka nieruchomego zmienia wartość siły jakiej trzeba użyć do podniesienia ładunku.
    3. Blok ruchomy dwukrotnie (w przybliżeniu) redukuje siłę używaną do podniesienia ładunku.
    4. Blok ruchomy redukuje o 50% wartości siły jakiej trzeba użyć do podniesienia ładunku.
    5. Siły działające poprzez bloczki były nieco mniejsze niż gdyby działały bezpośrednio.
  1. Czy użycie lin i bloczków spowodowało powstanie sił tarcia? Jeśli tak, jaki był ich wpływ na przebieg doświadczenia? Zapisz odpowiedź używając 2-3 zdań. (Uwaga, zadanie jest trudne!)
  2. Wykonaj duży rysunek układu takiego, jak w doświadczeniu, zawierającego bloczek ruchomy, nieruchomy, podnoszony ładunek i czujnik siły. Na rysunek nanieś działające siły.
  3. Bloczek nieruchomy i ruchomy jest odpowiednikiem dźwigni jednostronnej i dwustronnej. Zastanów się i zaznacz na rysunku, które punkty na bloczkach odpowiadają odpowiednio: punktowi podparcia, punktowi przyłożenia siły ciężkości ładunku oraz punktowi przyłożenia siły równoważącej (mierzonej czujnikiem). Koło każdego z bloczków napisz, jakiego rodzaju dźwigni jest on odpowiednikiem.
  4. Zrób zdjęcie rysunku i prześlij mi wraz z odpowiedzią na pytanie 2 na mój adres e-mail.

Twój nauczyciel fizyki

Maszyny proste – dźwignia – Fizyka / szkoła podstawowa / Użycie dźwigni dwustronnej. Zaczynamy od pomiaru siły równoważącej ładunek przy równych ramionach. Następnie sprawdzamy, jaka siła potrzebna jest przy różnych proporcjach długości ramion.

FOKA i KROKODYL – Jak zwierzęta adaptują się do arktycznego zimna – Przyroda lub Biologia / szkoła podstawowa / Dwa termometry zanurzamy w wodzie z lodem. Jeden “opakowany” tłuszczem (np. smalcem) imituje ciało foki a drugi, bez tłuszczu symbolizuje krokodyla. Obserwujemy temperaturę obu “zwierząt” po zanurzeniu w lodowatej wodzie. 

Jak rosnące stężenie CO2 w atmosferze wpływa na oceany – model PASCO – Geografia lub Chemia / szkoła ponadpodstawowa / Doświadczenie modelujące przyczynę zjawiska zakwaszania oceanów. W izolowanym środowisku rejestrujemy odczyn pH słonej wody i stężenie dwutlenku węgla w powietrzu, modelujemy skutki efektu cieplarnianego przy nadmiernym spalaniu węgla. 

Rozkład nadtlenku wodoru (perhydrolu), czyli tworzenie “słoniowej pasty do zębów” – Chemia / szkoła podstawowa oraz ponadpodstawowa / Film przedstawia rolę katalizatora w przebiegu reakcji, na przykładzie reakcji egzoenergetycznej. 

———> więcej filmików: na dole strony https://pasco.com.pl/biblioteka-sparklab-opisy-doswiadczen/

 


Filmy z lekcji

Lekcja fizyki w klasie VII Kujawsko-Pomorskiej e-Szkoły

 


NOWOŚĆ!

Doświadczenia w domu z PASCO

Rodzicu! Jeśli szukasz ciekawych i nieszablonowych pomysłów na naukę i wspólną zabawę ze swoim dzieckiem w domu, to polecamy PASCO. Wykonując eksperymenty przyrodnicze, dziecko świetnie się bawi i z przyjemnością uczy nowych rzeczy. Chcesz mu pomóc osiągnąć więcej, rozwijając jego kreatywność i szybkość myślenia? Wspólnie odkryjmy możliwości drzemiące w Twoim dziecku!

Bezprzewodowe cyfrowe czujniki pomiarowe PASCO służą do wykonywania doświadczeń przyrodniczych w domu. Obsługiwane są przez program SPARKvue, który ma także wbudowany moduł programowania Blockly. Można go bezpłatnie ściągnąć korzystając z linków na  https://pasco.com.pl/produkty-2/oprogramowanie/  . Gotowe doświadczenia znajdują się na stronie, którą czytasz oraz na https://pasco.com.pl/biblioteka-sparklab-opisy-doswiadczen/

Do nauki i zabawy w domu, szczególnie polecamy:

  • Dla przyszłych przyrodników – dwa czujniki temperatury (PS-3201): do porównywania temperatur, badania przepływu ciepła i wielu innych doświadczeń z różnych dziedzin przyrody (również dla młodszych dzieci);
  • Dla przyszłych przyrodników (dodatkowo) – czujnik światła z dwoma sondami (PS-3213): do badania natężenia oświetlenia i barw składowych światła;
  • Dla przyszłych fizyków – wózek pomiarowy SMART (ME-1240)/4 czujniki na pokładzie/: do badania wszystkich rodzajów ruchów i sił;
  • Dla przyszłych matematyków, fizyków i dla całej rodziny – czujnik ruchu (PS-3219) z programem MatchGraph!: wspaniała zabawa zręcznościowa – poruszmy się według poleceń komputera i uczymy jednocześnie matematyki oraz fizyki (również dla młodszych dzieci);
  • Dla przyszłych chemików – czujnik pH (PS-3204)+ opcjonalnie sonda do powierzchni płaskich (PS-3514) + czujnik temperatury (PS-3201): podstawowe mierniki do większości doświadczeń z chemii
  • Dla przyszłych biologów – czujnik dwutlenku węgla (PS-3208): do badania fotosyntezy, oddychania ludzi, zwierząt i roślin oraz wielu innych doświadczeń;
  • Dla przyszłych geografów – czujnik pogody z GPS (PS-3209) + akcesoria wiatromierza (PS-3553): jako stacja pogody oraz czujnik wskazujący 17 parametrów pogodowo-geograficznych w terenie;
  • Dla przyszłych programistów i elektryków – moduł generatora sygnału (EM-3533): jako element wykonawczy przy programowaniu w Blockly oraz do zasilania obwodów napięciem 3V;
  • Dla przyszłych elektryków – bezprzewodowy moduł amperomierza (EM-3534): do pomiaru małych natężeń prądu.
  • Dla przyszłych sportowców – czujnik tętna wysiłkowy (PS-3207): odczytywania swojego tętna w czasie rzeczywistym na wykresie, treningów, badania wydolności itp.;
  • Dla wszystkich, którzy chcą programować w oparciu o doświadczenia przyrodnicze – //code.Node (PS-3231): zajrzyj na stronę https://pasco.com.pl/code-node-ps-3231-pasco/

Zainteresowanych zapraszamy do sklepu: https://av-systemy.pl/pasco-dla-nauki-zdalnej,100.html