PASCO, gdy nie wiesz, jak zacząć

Co wybrać, gdy nie wiesz, jak zacząć?

Gdy szkoła po raz pierwszy kupuje czujniki do cyfrowej rejestracji danych w doświadczeniach przyrodniczych*), często zastanawia się, który system wybrać, skoro nauczyciele nie wiedzą, jak go używać.

Zastanówmy się więc, co warto wziąć pod uwagę.

Jeśli nie wiemy, jak zacząć, lepiej mieć jakieś gotowe, przykładowe doświadczenia, które można od razu wykonać na lekcji. Gdy dojdziemy już do wprawy, możemy wymyślać własne rozwiązania.

Nie. Wprawdzie opis takiego doświadczenie łatwo od razu zobaczyć w całości, ale korzystanie z tej formy wymaga przenoszenia wszelkich ustawień, rodzaju wykresów, skalowania osi, częstotliwości próbkowania i innych parametrów ręcznie z kartki do programu, którego nie umiemy przecież jeszcze obsługiwać.

Najlepsze są opisy w formule „Kliknij i zrób”. Przygotowane są one jako pliki programu do obsługi czujników, a gdy je otworzymy – pojawiają się od razu odpowiednie wykresy i ustawienia oraz informacje, jakie materiały przygotować i jak ustawić całe doświadczenie.

Dobrze, jeśli opisy zawierają także takie elementy, jak pytanie badawcze, hipotezę, wnioski z doświadczenia, podsumowanie i pytania sprawdzające dla uczniów.

Tak. Po pierwsze – może zaistnieć potrzeba przeprowadzenia doświadczenia i nieco inny sposób dla różnych uczniów (np. dla klas o różnych profilach lub potencjale). Po drugie – gdy dojdziemy już do wprawy w obsłudze systemu, przyda nam się możliwość modyfikowania gotowych doświadczeń lub tworzenia własnych.

Absolutnie nie! Producenci przygotowują materiały dla szkół w swoim kraju, np. w USA, Izraelu, Niemczech, Chinach itp. W krajach tych są inne niż w Polsce programy nauczania oraz inne podejście do wykonywania doświadczeń na lekcjach, przejawiające się choćby w czasie przeznaczonym na przerabianie poszczególnych zagadnień.

Gotowe doświadczenia musza być koniecznie opracowywane od początku przez polskich nauczycieli, do polskich podstaw programowych.

Oczywiście – tak. Ale „diabeł tkwi w szczegółach”. Nie wystarczy bowiem, że pokaże on, jak włączyć czujniki i do czego służą podstawowe funkcje programu. Przecież same czujniki są tylko urządzeniami elektronicznymi, a sensu na lekcjach nabiera dopiero zastosowanie ich przez nauczyciela, który wie, jak za ich pomocą pomóc uczniom zrozumieć i zapamiętać prawa przyrody. Jednak sprzedawca najczęściej nie jest nauczycielem …

Wynika z tego, że szkolenie po dostawie urządzeń powinno mieć charakter nie tylko wdrożeniowy, ale także dydaktyczny, a prowadzić je powinien nauczyciel z praktyką zarówno szkolną, jak i trenerską.

Tak, bo w trakcie pracy z tymi urządzeniami mogą się pojawić problemy, które wymagają pomocy fachowca z zewnątrz.

Ale nie chodzi tylko o pomoc techniczną, gdy jakieś urządzenie nie działa prawidłowo. Najcenniejsze dla nauczycieli jest wsparcie dydaktyczne, obejmujące także na przykład sposób wykorzystania doświadczeń na lekcjach, propozycje modyfikacji, czy pomysły najefektywniejszego przeprowadzenia ich dla konkretnej grupy uczniów lub klasy. Jedyną w Polsce tego rodzaju infolinię zapewnia PASCO Polska.

Jedynym systemem czujników cyfrowych do doświadczeń przyrodniczych spełniającym w Polsce powyższe wymagania jest PASCO.
Zapraszamy do kontaktu.

Nie raz już przekonano się, że decydenci nie wiedząc o tych ważnych aspektach lub chcąc „zaoszczędzić pieniądze” dokonywali zakupu, którego bardzo potem żałowali. Urządzenia nie dostosowane do polskich szkół, sprzedane bez odpowiedniego wsparcia dla nauczycieli leżą na półkach, a nie w rękach uczniów.

*) – jeśli z jakiegoś powodu zastanawiasz się jeszcze, czy w ogóle szkoła powinna mieć czujniki do cyfrowej rejestracji i analizy danych w doświadczeniach przyrodniczy, odwiedź koniecznie stronę Dlaczego PASCO? i zapoznaj się ze wszystkimi jej elementami. 

Udostępnij: