Gotowe doświadczenia PASCO w formie SPARKlab-ów i pomysły w formie filmów

Opisy doświadczeń wykonane są w formie tzw. SPARKlab-ów, czyli gotowych szablonów do wykorzystania  metodą „KLIKNIJ i ZRÓB” w programie SPARKvue, obsługującym czujniki. W razie potrzeby można je jednak dowolnie modyfikować.

Aby zapoznać się z doświadczeniem, otwórz jego opis i kliknij na tytuł lub obrazek. Spowoduje to pobranie pliku, który możesz otworzyć w programie SPARKvue, dostępnym bezpłatnie na smartfony i tablety. 

Nauczycielom fizyki gorąco polecamy DOŚWIADCZENIA Fizyki dla Nieletnich. Godne uwagi są także zamieszczone tam ODCINKI.

Wybierz poziom edukacyjny i przedmiot, a następnie kliknij SZUKAJ
Zaznaczenie wielu kryteriów spowoduje wyszukanie opisów, które spełniają wszystkie te kryteria jednocześnie. Jeśli chcesz więc, na przykład, znaleźć doświadczenia przeznaczone dla dowolnego poziomu edukacyjnego, nie zaznaczaj żadnego z nich. 

Jeśli interesują Cię opisy doświadczeń w formie kilkuminutowych filmików – zaznacz FILM. 
Kategoria „Ogólne” dotyczy doświadczeń wstępnych, technicznych  lub nie związanych z żadnym przedmiotem. 

Ruch jednostajny prostoliniowy

Proste doświadczenie polegające na zbadaniu własności ruchu jednostajnego prostoliniowego. Służy jako pomoc przy wprowadzaniu tego pojęcia w szkole podstawowej lub powtórzenie dla uczniów szkoły średniej. Uczniowie badają ruch obiektów napędzanych ze słała prędkością (np. robotów edukacyjnych) lub poruszających się prawie bez tarcia (np. wózków pomiarowych SMART).
Wykorzystuje: czujnik położenia lub wózek pomiarowy SMART.

Cały opis doświadczenia »

Składanie sił

Bardzo dobre, przemyślane dydaktycznie doświadczenie dla uczniów szkół podstawowych. Zagadka, badanie pozornego paradoksu i zabawa siłomierzami pozwala im kształtować intuicje dotyczące rozkładu sił na składowe. Opis wyróżnia się także wspaniałą oprawą graficzną.
Wykorzystuje: dwa czujniki siły.

Cały opis doświadczenia »

Soda do octu – z kodowaniem

Uczniowie dodają sodę oczyszczoną do octu i obserwują zmiany temperatury oraz odczynu pH, ale po chwili rozlega się wibrujący dźwięk alarmu podwyższonego stężenia dwutlenku węgla. Za ten alarm odpowiadała urządzenie //code.Node zaprogramowane w języku Blockly tak, by zareagowało na wskazania położonego obok, niby przypadkiem, czujnika CO2.
Doświadczenie z Festiwalu Nauki w LO Prusa w Warszawie z 2022 roku.
Wykorzystuje czujniki: temperatury, pH, CO2.

Cały opis doświadczenia »

Spektrum jesieni

Analiza widmowa światła pochłanianego przez wodne roztwory wyciągów z liści różnego koloru, zebranych jesienią. Bardzo interesujące wnioski daje porównanie tych widm…
Wykorzystuje: spektrometr.

Cały opis doświadczenia »

Stan nieważkości

Badanie spadku swobodnego czujnika przyspieszenia. Doświadczenie można wykonać w wielu wariantach, także uwzględniających opór powietrza.
Opis doświadczenia ma też wersję przygotowaną do sesji dzielonej (czyli sesji z udostępnianiem danych uczniom przez internet).
Eksperyment można także wykonać z użyciem wyłącznie smartfonu, który posiada wbudowany akcelerometr.
Wykorzystuje: czujnik przyspieszenia.

Cały opis doświadczenia »

Stan nieważkości – smartfon

Badanie spadku swobodnego smartfonu, z użyciem jego wbudowanego akcelerometru. Doświadczenie można wykonać w wielu wariantach, także uwzględniających opór powietrza. 

Opis doświadczenia ma też wersję z wykorzystaniem czujników PASCO. 

Wykorzystuje: akcelerometr w smartfonie.

Cały opis doświadczenia »

Światełko nocne

Najprostszy program (kod) dla urządzenia //code.Node. Doświadczenie przeznaczone dla początkujących programistów, z możliwością rozbudowania w celu dalszej nauki.

Wykorzystuje: urządzenie //code.Node.

Cały opis doświadczenia »

Sygnalizator stanu nieważkości

Doświadczenie wyjaśniające trudne pojęcie z fizyki za pomocą łatwego programowania czujników PASCO. Zawiera kod programu wykorzystany w filmie pod tym samym tytułem.
Najlepiej, jeśli uczniowie samodzielnie napiszą taki kod, a to doświadczenie wykorzystają jako sprawdzenie swojej koncepcji.
Wykorzystuje: akcelerometr w dowolnym czujniku lub smartfonie.

Cały opis doświadczenia »

Sygnalizator stanu nieważkości – film

Filmowy opis doświadczenia wyjaśniającego trudne pojęcie z fizyki za pomocą łatwego programowania czujników PASCO.
Zastosowanie kodowania powoduje, że nauczyciel angażuje uczniów w czynności, które sprawiają im radość, co w sposób naturalny prowadzi do zrozumienia przez nich istoty stanu nieważkości na Ziemi.
Wykorzystuje: akcelerometr w dowolnym czujniku lub smartfonie.

Cały opis doświadczenia »

Szybkość fotosyntezy – cz. 1 (pomiary)

Celem doświadczenia jest wyznaczenie szybkości fotosyntezy, w oparciu o pomiar zmiany stężenia CO2.
Ten opis zawiera także szczegółowe wskazówki dla ucznia, który chciałby dokonać pomiaru w oparciu o napisany samodzielnie kod programu Blockly. 
Wykorzystuje: czujnik CO2 (polecany jest także pojemnik do fotosyntezy).

Cały opis doświadczenia »

Szybkość fotosyntezy – cz. 2 (program)

Zawiera program, który podaje szybkość fotosyntezy na podstawie zarejestrowanych przez czujnik zmian stężenia CO2. Dodatkowo, oblicza liczbę liści, która zrównoważyłaby emisję CO2 do atmosfery w Polsce.
Kod programu wykonany jest dokładnie tak, jak w opisano to w części 1 doświadczenia – służy on uczniowi do sprawdzenia, czy jego kod jest prawidłowy. 
Wykorzystuje: czujnik CO2 (polecany jest także pojemnik do fotosyntezy).

Cały opis doświadczenia »

Jeśli interesują Cię opisy doświadczeń, filmy i materiały w języku angielskim, skorzystaj z poniższych linków:

Jeśli potrzebujesz pomocy albo masz pytanie dotyczące spraw dydaktycznych  lub technicznych – skontaktuj się z nami