Gotowe doświadczenia PASCO w formie SPARKlab-ów i pomysły w formie filmów
Opisy doświadczeń wykonane są w formie tzw. SPARKlab-ów, czyli gotowych szablonów do wykorzystania metodą „KLIKNIJ i ZRÓB” w programie SPARKvue, obsługującym czujniki. W razie potrzeby można je jednak dowolnie modyfikować.
Aby zapoznać się z doświadczeniem, otwórz jego opis i kliknij na tytuł lub obrazek. Spowoduje to pobranie pliku, który możesz otworzyć w programie SPARKvue, dostępnym bezpłatnie na smartfony i tablety.
Nauczycielom fizyki gorąco polecamy DOŚWIADCZENIA Fizyki dla Nieletnich. Godne uwagi są także zamieszczone tam ODCINKI.
Wybierz poziom edukacyjny i przedmiot, a następnie kliknij SZUKAJ.
Zaznaczenie wielu kryteriów spowoduje wyszukanie opisów, które spełniają wszystkie te kryteria jednocześnie. Jeśli chcesz więc, na przykład, znaleźć doświadczenia przeznaczone dla dowolnego poziomu edukacyjnego, nie zaznaczaj żadnego z nich.
Jeśli interesują Cię opisy doświadczeń w formie kilkuminutowych filmików – zaznacz FILM.
Kategoria „Ogólne” dotyczy doświadczeń wstępnych, technicznych lub nie związanych z żadnym przedmiotem.
Ruch jednostajny prostoliniowy
Proste doświadczenie polegające na zbadaniu własności ruchu jednostajnego prostoliniowego. Służy jako pomoc przy wprowadzaniu tego pojęcia w szkole podstawowej lub powtórzenie dla uczniów szkoły średniej. Uczniowie badają ruch obiektów napędzanych ze słała prędkością (np. robotów edukacyjnych) lub poruszających się prawie bez tarcia (np. wózków pomiarowych SMART).
Wykorzystuje: czujnik położenia lub wózek pomiarowy SMART.
Siedlisko roślin a czynniki abiotyczne
Zajęcia doświadczalne i obserwacyjne w terenie – badanie (i pomiar parametrów) czynników wywierających wpływ na ekosystemy.
Wykorzystuje: czujnik temperatury, światła, wilgotności powietrza
lub czujnik pogody (zastępujący wszystkie powyższe).
Siła dośrodkowa
Odkrywanie, od czego i w jaki sposób zależy siła dośrodkowa w ruchu po okręgu.
Wykorzystuje: czujnik położenia w ruchu obrotowym + czujnik siły.
Skala dźwięku w dB
Celem doświadczenia jest poznanie skali dźwięku poprzez ćwiczenia praktyczne.
Wykorzystuje: czujnik dźwięku.
Skuteczność działania zderzaków
Kreatywny pomysł na nauczanie o przyspieszeniu, z wykorzystaniem zastosowań praktycznych.
Doświadczenie ma też swój opis w formie krótkiego filmiku: Testowanie zderzaków.
Wykorzystuje: wózek pomiarowy SMART.
Składanie sił
Bardzo dobre, przemyślane dydaktycznie doświadczenie dla uczniów szkół podstawowych. Zagadka, badanie pozornego paradoksu i zabawa siłomierzami pozwala im kształtować intuicje dotyczące rozkładu sił na składowe. Opis wyróżnia się także wspaniałą oprawą graficzną.
Wykorzystuje: dwa czujniki siły.
Soda do octu – z kodowaniem
Uczniowie dodają sodę oczyszczoną do octu i obserwują zmiany temperatury oraz odczynu pH, ale po chwili rozlega się wibrujący dźwięk alarmu podwyższonego stężenia dwutlenku węgla. Za ten alarm odpowiadała urządzenie //code.Node zaprogramowane w języku Blockly tak, by zareagowało na wskazania położonego obok, niby przypadkiem, czujnika CO2.
Doświadczenie z Festiwalu Nauki w LO Prusa w Warszawie z 2022 roku.
Wykorzystuje czujniki: temperatury, pH, CO2.
Spektrum jesieni
Analiza widmowa światła pochłanianego przez wodne roztwory wyciągów z liści różnego koloru, zebranych jesienią. Bardzo interesujące wnioski daje porównanie tych widm…
Wykorzystuje: spektrometr.
Sportowy symulator rzutu
Doświadczenie wspomagające urządzeniami cyfrowymi trening rzutu piłeczką palantową.
Wykorzystuje: czujnik przyspieszenia.
Sprawdzenie I zasady dynamiki Newtona
Doświadczenie w wykorzystaniem wózka pomiarowego SMART, który podaje położenie, prędkość i przyspieszenie w trakcie ruchu. Porównujemy różne ruchy i wyciągamy wnioski.
Wykorzystuje: wózek pomiarowy SMART
Stan nieważkości
Badanie spadku swobodnego czujnika przyspieszenia. Doświadczenie można wykonać w wielu wariantach, także uwzględniających opór powietrza.
Opis doświadczenia ma też wersję przygotowaną do sesji dzielonej (czyli sesji z udostępnianiem danych uczniom przez internet).
Eksperyment można także wykonać z użyciem wyłącznie smartfonu, który posiada wbudowany akcelerometr.
Wykorzystuje: czujnik przyspieszenia.
Stan nieważkości – smartfon
Badanie spadku swobodnego smartfonu, z użyciem jego wbudowanego akcelerometru. Doświadczenie można wykonać w wielu wariantach, także uwzględniających opór powietrza.
Opis doświadczenia ma też wersję z wykorzystaniem czujników PASCO.
Wykorzystuje: akcelerometr w smartfonie.
Światełko nocne
Najprostszy program (kod) dla urządzenia //code.Node. Doświadczenie przeznaczone dla początkujących programistów, z możliwością rozbudowania w celu dalszej nauki.
Wykorzystuje: urządzenie //code.Node.
Sygnalizator stanu nieważkości
Doświadczenie wyjaśniające trudne pojęcie z fizyki za pomocą łatwego programowania czujników PASCO. Zawiera kod programu wykorzystany w filmie pod tym samym tytułem.
Najlepiej, jeśli uczniowie samodzielnie napiszą taki kod, a to doświadczenie wykorzystają jako sprawdzenie swojej koncepcji.
Wykorzystuje: akcelerometr w dowolnym czujniku lub smartfonie.
Sygnalizator stanu nieważkości – film
Filmowy opis doświadczenia wyjaśniającego trudne pojęcie z fizyki za pomocą łatwego programowania czujników PASCO.
Zastosowanie kodowania powoduje, że nauczyciel angażuje uczniów w czynności, które sprawiają im radość, co w sposób naturalny prowadzi do zrozumienia przez nich istoty stanu nieważkości na Ziemi.
Wykorzystuje: akcelerometr w dowolnym czujniku lub smartfonie.
Szare mydło w twardej wodzie
Badanie reakcji chemicznej za pomocą czujnika konduktywności.
Analizowanie właściwości twardej wody i dociekanie przyczyn, przez które pranie szarym mydłem w takiej wodzie jest utrudnione.
Wykorzystuje: czujnik konduktywności.
Szybkość fotosyntezy – cz. 1 (pomiary)
Celem doświadczenia jest wyznaczenie szybkości fotosyntezy, w oparciu o pomiar zmiany stężenia CO2.
Ten opis zawiera także szczegółowe wskazówki dla ucznia, który chciałby dokonać pomiaru w oparciu o napisany samodzielnie kod programu Blockly.
Wykorzystuje: czujnik CO2 (polecany jest także pojemnik do fotosyntezy).
Szybkość fotosyntezy – cz. 2 (program)
Zawiera program, który podaje szybkość fotosyntezy na podstawie zarejestrowanych przez czujnik zmian stężenia CO2. Dodatkowo, oblicza liczbę liści, która zrównoważyłaby emisję CO2 do atmosfery w Polsce.
Kod programu wykonany jest dokładnie tak, jak w opisano to w części 1 doświadczenia – służy on uczniowi do sprawdzenia, czy jego kod jest prawidłowy.
Wykorzystuje: czujnik CO2 (polecany jest także pojemnik do fotosyntezy).
Jeśli interesują Cię opisy doświadczeń, filmy i materiały w języku angielskim, skorzystaj z poniższych linków:
- Biblioteka doświadczeń i lekcji
- Biblioteka filmów
- Blog: Podpowiedzi i zastosowania
- Kanał pascoscientific na YouTube
- Kanał PASCO How Do I? na YouTube
- PASCO scientific na Facebook