Gotowe doświadczenia PASCO w formie SPARKlab-ów i pomysły w formie filmów
Opisy doświadczeń wykonane są w formie tzw. SPARKlab-ów, czyli gotowych szablonów do wykorzystania metodą „KLIKNIJ i ZRÓB” w programie SPARKvue, obsługującym czujniki. W razie potrzeby można je jednak dowolnie modyfikować.
Aby zapoznać się z doświadczeniem, otwórz jego opis i kliknij na tytuł lub obrazek. Spowoduje to pobranie pliku, który możesz otworzyć w programie SPARKvue, dostępnym bezpłatnie na smartfony i tablety.
Nauczycielom fizyki gorąco polecamy DOŚWIADCZENIA Fizyki dla Nieletnich. Godne uwagi są także zamieszczone tam ODCINKI.
Wybierz poziom edukacyjny i przedmiot, a następnie kliknij SZUKAJ.
Zaznaczenie wielu kryteriów spowoduje wyszukanie opisów, które spełniają wszystkie te kryteria jednocześnie. Jeśli chcesz więc, na przykład, znaleźć doświadczenia przeznaczone dla dowolnego poziomu edukacyjnego, nie zaznaczaj żadnego z nich.
Jeśli interesują Cię opisy doświadczeń w formie kilkuminutowych filmików – zaznacz FILM.
Kategoria „Ogólne” dotyczy doświadczeń wstępnych, technicznych lub nie związanych z żadnym przedmiotem.
O czym informują rośliny w Twoim otoczeniu?
Badanie odczynu gleby dla wybranych gatunków roślin.
Które rośliny są wskaźnikami (bioindentyfikatorami) poszczególnych rodzajów gleb?
Wykorzystuje: czujnik pH (najwygodniej – z sondą do powierzchni płaskich).
Obserwacje pogody w dzień i w nocy
Rejestracja parametrów pogody przez 24 godziny. Wyniki pozwalają na wyciąganie pouczających wniosków z dziedziny geografii i fizyki.
Wykorzystuje czujnik pogody i akcesoria wiatromierza.
Odczyn gleby
Czy odczyn gleby wpływa na jej właściwości?
Badanie właściwości gleby pobranej z różnych stanowisk.
>Wykorzystuje: czujnik pH (najlepiej z sondą do powierzchni płaskich).
Oddychanie komórkowe roślin
Porównanie stężenia CO2 dla suchych i kiełkujących nasion fasoli w zamkniętej butelce doświadczalnej.
W szkołach średnich można badać zależność intensywności oddychania od różnych czynników.
Wykorzystuje: czujnik CO2.
Odkrywanie drugiej zasady dynamiki Newtona
Doświadczenie, którego celem jest odkrycie przez uczniów drugiego prawa dynamiki Newtona. Dzięki wykorzystaniu wózka pomiarowego SMART i technologii cyfrowej, wykonuje się je błyskawicznie.
Doświadczenie oparte jest o analizę ruchu drgającego wózka na sprężynie na równi pochyłej. W najnowszej wersji znajdują się obszerne komentarze dotyczące sił działających na wózek oraz wskazywanych przez siłomierz, a także różnicy pomiędzy masą grawitacyjną a bezwładną.
Eksperyment zawiera wstęp poświęcony istocie pomiarów cyfrowych.
Wykorzystuje: wózek pomiarowy SMART.
Odkrywanie prawa Archimedesa
Porównywanie ciężaru ciał w powietrzu i zanurzonych w cieczy.
Dzięki możliwościom programu SPARKvue, na wykresie można przedstawić od razu zależność różnicy ciężarów od objętości ciał.
Wykorzystuje: czujnik siły.
Ogrzewanie przez potrząsanie
Potrząsając koralikami w pojemniku można je ogrzać, czyli zamienić energię kinetyczną potrząsania na energię cieplną koralików. Zmierzymy to czujnikiem temperatury (pod warunkiem, że jest on bezprzewodowy).
Wykorzystuje: czujnik temperatury (bezprzewodowy.
Organizmy a tlen w wodzie
Uczniowie badają, jaki wpływ na zawartość tlenu w wodzie ma obecność w niej roślin.
Wykorzystuje: Czujnik tlenu rozpuszczonego.
Otrzymywanie tlenu w reakcji ogrzewania manganianu(VII) potasu
Uczniowie badają, jaki gaz wydziela się podczas ogrzewania manganianu(VII) potasu oraz badają jego właściwości.
Wykorzystuje: czujnik stężenia tlenu.
Peroksysomy – strażnicy organizmu
W doświadczeniu uczniowie wykrywają katalazę w bulwach ziemniaka, badając stężenie tlenu w próbce, do której dodano nadtlenek wodoru (wodę utlenioną).
Wykorzystuje: czujnik tlenu.
Pierwsza zasada termodynamiki i energia wewnętrzna
Uczniowie badają, jakie zmiany zachodzą w mieszaninie wody i lodu w stanie równowagi, gdy wsypiemy do niej sól kuchenną. Młodzież śledzi wykres temperatury mieszaniny od czasu oraz obserwuje, jakie procesy zachodzą wewnątrz. Zjawisko można wyjaśnić z punktu widzenia pierwszej zasady termodynamiki oraz powiązać z praktyką życia codziennego.
Wykorzystuje: czujnik temperatury.
Pogoda
Lekcja badawcza PASCO (przetłumaczona z języka angielskiego), zawierająca wiele doświadczeń i ćwiczeń sprawdzających, do wykonania przez uczniów.
Polega na symulowaniu różnych warunków pogodowych i dociekaniu zależności pomiędzy temperaturą a wilgotnością powietrza.
Wykorzystuje: czujnik pogody.
Pole magnetyczne
Uczniowie badają natężenie (indukcję) pola magnetycznego pochodzącego z różnych źródeł. Jeśli mają do dyspozycji czujnik 3-osowy, mogą także wyznaczyć linie tego pola.
Wykorzystuje: czujnik pola magnetycznego.
Pomiar prędkości dźwięku w powietrzu
Doświadczenie wykonuje się za pomocą czujnika dźwięku lub mikrofonu wbudowanego w smartfon.
Wersja doświadczenia, w której pomiar wykonuje się w terenie, wykorzystując na przykład odbicie dźwięku od ściany budynku.
Wykorzystuje: czujnik dźwięku lub mikrofon wbudowany w smartfon.
Popęd siły a zmiana pędu ciała
Doświadczenie, w którym wykorzystując wózek pomiarowy SMART, można odczytać z wykresów zmianę prędkości ciała i jego masę (czyli zmianę pędu) oraz pole pod wykresem siły działającej na to ciało w zależności od czasu (czyli popęd tej siły). Porównanie obu wielkości prowadzi do potwierdzenia drugiej zasady dynamiki Newtona w tym sformułowaniu.
Wykorzystuje: wózek pomiarowy SMART
Porównanie mocy kwasów
Mierzymy moc różnych kwasów konduktometrem i porównujemy z odczynem pH.
Wykorzystuje: czujnik konduktywności i czujnik pH.
Pory roku
Słynne doświadczenie wykorzystujące czujnik światła i globus do wyjaśnienia przyczyn zmienności pór roku.
Do doświadczenia istnieje film instruktażowy pod tym samym tytułem.
Wykorzystuje: czujnik światła.
Pory roku-film
Słynne doświadczenie wykorzystujące czujnik światła i globus do wyjaśnienia przyczyn zmienności pór roku.
Do doświadczenia istnieje opis w formie SPARKlabu pod tą samą nazwą, zawierający gotowe do wykorzystania wykresy.
Wykorzystuje: czujnik światła.
Jeśli interesują Cię opisy doświadczeń, filmy i materiały w języku angielskim, skorzystaj z poniższych linków:
- Biblioteka doświadczeń i lekcji
- Biblioteka filmów
- Blog: Podpowiedzi i zastosowania
- Kanał pascoscientific na YouTube
- Kanał PASCO How Do I? na YouTube
- PASCO scientific na Facebook