Sygnalizator stanu nieważkości
Filmowy opis doświadczenia wyjaśniającego trudne pojęcie z fizyki za pomocą łatwego programowania czujników PASCO
Film jest reprezentantem nowego trendu w nowoczesnej dydaktyce przedmiotów przyrodniczych. Zastosowanie kodowania do doświadczeń przyrodniczych w szkole powoduje, że nauczyciel angażuje uczniów w czynności, które sprawiają im radość, co w sposób naturalny (można by rzec, niepostrzeżenie) prowadzi do zrozumienia przez nich istoty zjawisk, których dotyczy zadanie. Ponadto, rozwija umiejętności TIK, czyli tak ważną dla uczniów kompetencję kluczową.
Zachęcamy, by z tym przykładem zapoznali się nie tylko nauczyciele fizyki. Wyjaśnia on bowiem, jak prostymi słowami i działaniami, wyjaśnić trudne do zrozumienia przez uczniów zagadnienie występowania stanu nieważkości na Ziemi.
Zapraszamy do obejrzenia filmu.
Kod programu wykorzystanego w filmie można zobaczyć w doświadczeniu Sygnalizator stanu nieważkości.
Komentarz dydaktyczny do filmu (dla fizyków)
- Warto zwrócić uwagę uczniom na fakt, że po wyrzucie czujnika stan nieważkości pojawił się zarówno podczas jego lotu do góry, jak i w dół, oraz że stan nieważkości nie oznacza braku siły ciężkości.
- Ciekawe jest wykonanie eksperymentów z czujnikiem spadającym w różnych pozycjach (np. płasko lub krawędzią). Jeszcze wyraźniejsze efekty dotyczące różnych sił oporu powietrza osiąga się gdy zamiast czujnika wykorzysta się telefon komórkowy i wbudowany w niego akcelerometr (który program PASCO traktuje, jak każdy inny podłączony czujnik).
- Pouczające jest dociekanie przez uczniów, którą składową przestrzenną przyspieszenia rejestrowanego przez czujnik wziąć pod uwagę przy pisaniu programu. W filmie było to przyspieszenie wypadkowe (suma wektorów w trzech kierunkach), ale możliwe są też inne podejścia.