Gotowe doświadczenia PASCO w formie SPARKlab-ów i pomysły w formie filmów
Opisy doświadczeń wykonane są w formie tzw. SPARKlab-ów, czyli gotowych szablonów do wykorzystania metodą „KLIKNIJ i ZRÓB” w programie SPARKvue, obsługującym czujniki. W razie potrzeby można je jednak dowolnie modyfikować.
Aby zapoznać się z doświadczeniem, otwórz jego opis i kliknij na tytuł lub obrazek. Spowoduje to pobranie pliku, który możesz otworzyć w programie SPARKvue, dostępnym bezpłatnie na smartfony i tablety.
Nauczycielom fizyki gorąco polecamy DOŚWIADCZENIA Fizyki dla Nieletnich. Godne uwagi są także zamieszczone tam ODCINKI.
Wybierz poziom edukacyjny i przedmiot, a następnie kliknij SZUKAJ.
Zaznaczenie wielu kryteriów spowoduje wyszukanie opisów, które spełniają wszystkie te kryteria jednocześnie. Jeśli chcesz więc, na przykład, znaleźć doświadczenia przeznaczone dla dowolnego poziomu edukacyjnego, nie zaznaczaj żadnego z nich.
Jeśli interesują Cię opisy doświadczeń w formie kilkuminutowych filmików – zaznacz FILM.
Kategoria „Ogólne” dotyczy doświadczeń wstępnych, technicznych lub nie związanych z żadnym przedmiotem.
2 prawo dynamiki Newtona
Doświadczenie wykorzystuje wózek pomiarowy SMART i obciążnik. Czujniki podają wartość czasu ruchu, przyspieszenia i siły, a program wylicza w tabeli współczynnik proporcjonalności. Zadaniem uczniów jest odnaleźć sens fizyczny tego współczynnika.
Wykorzystuje: tor jezdny PASCO z wózkiem pomiarowym SMART.
3 zasada dynamiki Newtona
Słynne doświadczenie wykorzystujące technologię cyfrową do tego, by uczniowie łatwiej zrozumieli i zapamiętali trzecią zasadę dynamiki Newtona.
Wykorzystuje: 2 czujniki siły.
70 razy na minute – czy zawsze?
Uczniowie badają tętno w różnych sytuacjach.
Wykorzystuje: czujnik tętna.
Badamy właściwości dwutlenku węgla
Celem doświadczenia jest zbadanie właściwości tlenku węgla(IV). Pomiary dotyczą identyfikacji gazu oraz jego stężenia w powietrzu, gdy pochodzi on z różnych źródeł.
Wykorzystuje: czujnik CO2.
Badania parametrów ruchu prostoliniowego
Układ doświadczalny do wykorzystania przy badaniu zmian położenia, prędkości i przyspieszenia różnych ciał w różnych sytuacjach. Ponieważ wykorzystuje czujnik położenia, wachlarz możliwości jest ogromny: od ruchu monet, poprzez wózki aż po balon; od spadku swobodnego do oscylacji. Jedyne ograniczenie – ruch musi być prostoliniowy.
Wykorzystuje: czujnik położenia.
Badanie przewodnictwa cieplnego
Doświadczenie dotyczące przewodnictwa cieplnego różnych substancji (najczęściej metali i niemetali). Można je wykonać w sposób jakościowy lub wyznaczyć eksperymentalnie współczynnik przewodnictwa cieplnego określonego materiału.
Wykorzystuje: 2 czujniki temperatury.
Badanie zasady zachowania momentu pędu
Sprawdzanie, czy zachowany jest moment pędu w doświadczeniu, w którym zmieniamy obracającą się bryłę w trakcie jej ruchu.
Wykorzystuje: czujnik położenia w ruchy obrotowym.
Chłodząca mgiełka
Jak bardzo chłodząca mgiełka może obniżyć temperaturę? Uczniowie określają ilościowo spadek temperatury za pomocą bezprzewodowego czujnika temperatury i oprogramowania SPARKvue.
Wykorzystuje: czujnik temperatury.
Ciepłe – zimne
Badanie, jak kubki wykonane z różnych materiałów przewodzą ciepło.
Wykorzystuje: czujnik temperatury.
Ciśnienie hydrostatyczne
Bezpośredni pomiar ciśnienia hydrostatycznego przy różnej wysokości słupa cieczy, dla cieczy o różnych gęstościach.
Wykorzystuje: czujnik ciśnienia.
Ciśnienie tętnicze a aktywność fizyczna
Doświadczenie, w którym uczniowie zapoznają się z pomiarem ciśnienia tętniczego i wyznaczają je w różnych sytuacjach, na przykład przed i po wysiłku fizycznym.
Wykorzystuje: czujnik ciśnienia krwi.
Ciśnienie w głębinach
Czujnik ciśnienia, pracujący w trybie zdalnym (zapisując pomiary bezpośrednio do pamięci wewnętrznej), rejestruje dane podczas opuszczania go wgłąb jeziora, morza lub oceanu. Po wynurzeniu czujnika można odczytać wyniki pomiarów i sporządzić odpowiedni wykres.
Wykorzystuje: czujnik ciśnienia (w trybie pracy zdalnej).
Ciśnienie zgniata puszkę
Jak można zgnieść puszkę za pomocą ciśnienia powietrza? Zobacz demonstrację prawa gazu doskonałego przy użyciu bezprzewodowego czujnika ciśnienia, aby przekonać się, jak ciśnienie, temperatura i objętość są ze sobą powiązane.
Wykorzystuje: czujnik ciśnienia.
Co gryzie Twoje zęby?
… czyli badanie pH popularnych napojów.
Rozbudowane doświadczenie wzbogacone różnymi poleceniami dla uczniów.
Wykorzystuje: czujnik pH.
Co ma wspólnego fotooddychanie z fotosyntezą?
Modelowanie procesu fotooddychania, który hamuje proces fotosyntezy u roślin w strefie równikowej. Jest to mechanizm przystosowania organizmów roślinnych do wysokiego natężenia światła.
W doświadczeniu roślina oświetlana jest światłem o różnej intensywności, a uczniowie badają stężenie tlenu wydzielanego w procesie fotosyntezy. Intensywność fotosyntezy początkowo wzrasta, aż do momentu świetlnego punktu wysycenia. Po przekroczeniu tej granicy następują procesy uszkadzania chlorofilu, zmniejszenie turgoru poprzez intensywną transpirację, zamykanie aparatów szparkowych – wtedy zaczyna brakować dwutlenku węgla.
Wykorzystuje: czujnik tlenu i czujnik światła.
Co ucieka z wody gazowanej?
Doświadczenie poświęcone przewodnictwu elektrycznemu cieczy i wykorzystaniu czujnika konduktywności. Pomiar wykonywany jest przez dłuższy czas (kilkanaście – kilkadziesiąt minut) w trybie zdalnego rejestrowania danych (bezpośrednio do pamięci czujnika).
Wykorzystuje: czujnik konduktywności.
Co wyróżnia napoje dla sportowców?
Badanie konduktywności różnych napojów, w tym izotonicznych.
W zależności od zakresu eksperymentu i rodzaju wyciąganych wniosków, doświadczenie może być wykorzystane na różnych poziomach nauczania.
Wykorzystuje: czujnik konduktywności.
Co łączy colę z kwasem octowym?
Jedna z wersji doświadczenia na lekcję poświęconą zdrowemu odżywianiu i właściwościom napojów typu cola.
Wykorzystuje: czujnik pH.
Jeśli interesują Cię opisy doświadczeń, filmy i materiały w języku angielskim, skorzystaj z poniższych linków:
- Biblioteka doświadczeń i lekcji
- Biblioteka filmów
- Blog: Podpowiedzi i zastosowania
- Kanał pascoscientific na YouTube
- Kanał PASCO How Do I? na YouTube
- PASCO scientific na Facebook