Amerykanie projektują nowy pasażerski samolot ponaddźwiękowy. Sukces czy powtórka z Concorde’a?

Amerykańskie linie lotnicze United ogłosiły chęć zakupu 15 nowych samolotów ponaddźwiękowych Overture projektowanych przez firmę Boom z Denver. Naddźwiękowe loty pasażerskie zakończyły się w 2003 roku, kiedy Air France i British Airways wycofały Concorde’a.

Firma z Denver nie testowała jeszcze odrzutowca podczas lotów. Umowa z United jest uzależniona od tego, czy nowy samolot spełni normy bezpieczeństwa.

Na wysokości 18 300 metrów n.p.m. samolot przekracza barierę dźwięku przy prędkości 1060 km/h. Typowy odrzutowiec pasażerski lata dziś z prędkością  około 900 km/h. Overture ma osiągać prędkość dwukrotnie wyższą (1805  km/h), zaś trasę Londyn – Nowy Jork pokonać w 3,5 godziny.
Brytyjsko-francuski Concorde, który wszedł do służby pasażerskiej w 1976 roku, co prawda był szybszy i  osiągał prędkość maksymalną  około 2180 km/h, ale nie osiągnął sukcesu komercyjnego.

Nie ma róży bez kolców

Loty ponaddźwiękowe powodują hałas odczuwalny na Ziemi jako grzmot lub huk, dlatego samoloty mogą przekraczać barierę dźwięku jedynie nad oceanem. Do wyższej prędkości potrzeba też większej mocy silników, więc i paliwa.
– To będzie samolot o zerowej emisji netto dwutlenku węgla – powiedziała BBC Kathy Savitt, dyrektor handlowa Boom, projektanta i producenta samolotu.
Plan Booma zakłada, że Overture będzie w całości napędzany ekologicznym paliwem lotniczym, wytwarzanym z odpadów przemysłu przetwórczego i rolniczego. Jeśli tego miałoby zabraknąć, samoloty będą zasilane paliwem płynnym, wytwarzanym przez energię wiatrową.

Bilety na samolot mają kosztować tyle co na klasę biznes w zwykłych odrzutowcach.

Na koniec, rzuć jeszcze okiem na „ponaddźwiękową fizykę”. W tablicach fizycznych podaje się, że prędkość dźwięku w powietrzu wynosi 1225 km/h. Dlaczego więc samolot ma przekraczać barierę dźwięku przy mniejszej prędkości?

Rozwiązując tę zagadkę, możesz użyć bezprzewodowego czujnika dźwięku PASCO. Sprawdź najpierw, jak można wyznaczyć prędkość dźwięku w powietrzu w warunkach normalnych, a potem zmieniaj parametry powietrza (na przykład temperaturę, ciśnienie, wilgotność) by przekonać się, czy i jak zależy ona od tych parametrów.

Wśród wielu metod pomiaru prędkości dźwięku w powietrzu, istnieje przedstawiona w krótkim filmie: https://www.pasco.com/resources/video/u8cHrD1Zw3U. Film jest w języku angielskim, więc jeśli potrzebujesz pomocy w tłumaczeniu, wykorzystaj menu YT na dole po prawej stronie ekranu: Ustawienia → napisy → przetłumacz automatycznie → polski.

Opracowano na podstawie: BBC News, United plans supersonic passenger flights by 2029
Źródło zdjęcia: BBC News

Udostępnij: