Opisy doświadczeń wykonane są w formie tzw. SPARKlab’ów, czyli gotowych instrukcji do wyświetlenia w programie SPARKvue służącym do zbierania, prezentowania i analizowania danych pomiarowych. Program ten można bezpłatnie pobrać na tablet lub smartfon. Niektóre materiały są całymi gotowymi lekcjami (oznaczenie LEKCJA ->), które można przekazać uczniom.

Poniżej zamieściliśmy też krótkie filmy, wyjaśniające jak wykonać poszczególne doświadczenia.

 

Aby otworzyć SPARKlab, kliknij na wybrany element.
W przypadku komórki lub tabletu, plik zostanie pobrany i otworzy się w programie SPARKvue. Jeśli pojawi się błąd, prawdopodobnie przyczyną jest działanie systemowego programu antywirusowego. Sprawdź pojawiające się na górze ekranu powiadomienia lub w inny sposób przeskanuj ściągnięty plik.
Jeśli używasz komputera – zapisz ten plik w wybranym miejscu na dysku (np. w folderze „Experiments”) i kliknij podwójnie na plik – program otworzy się sam.
W każdym przypadku, możesz także przesłać plik na swój dysk w chmurze Google Drive, OneDrive, Dropbox lub inny, otworzyć program SPARKvue i wybrać opcję „Usługi przechowywania online”.

Doświadczenia SPARKlab w języku polskim:

 

Fizyka

2 zasada dynamiki Newtona

3 zasada dynamiki Newtona

Dlaczego się pocimy? 

LEKCJA-> Fizyczne właściwości cieczy

Natężenie dźwięku

Odczyty temperatury

Regulacja temperatury ciała

LEKCJA -> Prędkość i szybkość

Stan nieważkości

LEKCJA-> Zachowanie energii mechanicznej

Trzecia zasada dynamiki Newtona

LEKCJA-> Kalorymetria

Wstęp do pomiarów cyfrowych

 

Chemia

Wyznaczanie pH różnych cieczy

 

Biologia

Dlaczego się pocimy?

LEKCJA-> Fotosynteza

Regulacja temperatury ciała

LEKCJA-> Termoregulacja

Zawartość CO2 w wydychanym powietrzu

 

Geografia

LEKCJA-> Pogoda (badanie wilgotności powietrza i temperatury)

Pory roku

————————————————————————-

Lekcje SPARKlab w języku angielskim

 

FILMY

Ile doświadczeń można przeprowadzić z bezprzewodowym wózkiem SMART? (w języku angielskim)

Rozpuszczony dwutlenek węgla

Prawo Boyle’a-Mariotte’a

Coś dla sportowców i wielbicieli izotoników

Jaka dziś pogoda?

Mierzenie stężenia roztworu za pomocą światła, czyli prawo Beera w praktyce

Kolorymetr PASCO pokazuje, że nic nie jest takie, jakim się wydaje, przynajmniej jeśli chodzi o kolory

Kolory Bożego Narodzenia

Światem zaczęła rządzić jesień, a ją analizować – spektrometr PASCO 

Głębia (nie tylko oceanu), czyli głębokość a ciśnienie – czujnik ciśnienia PASCO PS-3203 w akcji

Pozycja, przyspieszenie, prędkość wizualizowane za pomocą wykresu w programie MatchGraph

Związek między stężeniem dwutlenku węgla w wydychanym powietrzu a czasem trwania oddechu

Reakcja sody oczyszczonej z octem, czyli otrzymujemy dobry środek czyszczący oraz między innymi niebezpieczny gaz – CO2

Wytrzęś to! Czyli przenoszenie energii kinetycznej z obiektu do obiektu

Transfer ciepła

Reakcja egzotermiczna czy endotermiczna?

Jak zwierzęta arktyczne adaptują się do zimnej wody?

Rozkład nadtlenku wodoru (perhydrolu), czyli tworzenie „słoniowej pasty do zębów”

Jak zmiażdżyć puszkę za pomocą ciśnienia, czyli doświadczenie PASCO pokazujące jak powiązane są ze sobą ciśnienie, temperatura i objętość. 

Pomiar siły uderzenia podczas kolizji za pomocą wózka bezprzewodowego SMART i wpływ zderzaków na siłę uderzenia

Jak szybko można wytworzyć małą „Epokę Lodowcową”?

Dlaczego na Ziemi występują pory roku – wyjaśnia doświadczenie PASCO

Jak zmienia się poziom siły (N) w zależności od długości ramienia dźwigni?

Rozumienie działania obwodów elektrycznych

Zastosowanie kół pasowych

Jak rosnące stężenie CO2 w atmosferze wpływa na oceany – model PASCO